Sunday, June 7, 2015

Sakit

Tadi Rawdah datang bilik. Bila nampak aku yang tengah berkoyok di kepala, 

"Wehh apasal semua orang sakit ni?"

"Kenapa? Rawdah sakit jugak ke?"

"Aah. Demam, berpeluh2 semua ada."

"Ooo kita angin dari semalam."

"Haaa sama lahh"


2 minggu lepas aku tak sihat. Minggu lepas 2 usrahmates aku tak sihat. Ada yang diarrhea, gastrik ( ;p) , demam, selesema, sakit itu ini semua ada. Tapi di sebalik ujian ni, aku dapat satu benda.

Masa aku gastrik haritu, ada sorang akak JNMC yang jaga. Sebab 2nd year ada kelas, so akak tu yang tengah free yang jaga. (Jazakillah khair akak). Masa tu Kak L ni duduk kat katil aku, then dia cerita...

Mak akak sakit lutut. Bila akak tanya dah makan ubat ke belum, dia kata dah. Alhamdulillah ubat kali ni berkesan. Lepas tu akak cakap, "Alhamdulillah, Allah bagi balik kesihatan. Ubat tu usaha kita je kan mak."

Ubat tu usaha. Betul lah, selama ni kita rasa penyembuh tu datang daripada ubat. Padahal Allah yang bagi. Mungkin jugak Allah nak tunjuk, Gaviscon, air lassi (bagus untuk gastrik) dan segala apa yang aku makan dan minum keluar balik. Last2 pergi hospital untuk inject antacid, anti emetics & masukkan IV sebab dehydrated (20x vomitting o.O ) . Alhamdulillah waktu tu okay. Tapi esok jadi lagi. Masa tu memang betul2 aku rasa apa yang Kak L cakap. 

Mungkin kepercayaan kita dekat ubat terlebih tinggi berbanding kepercayaan kita dekat Allah. Tapi ini bukan bermaksud kita tak boleh makan ubat. Makan ubat dan bertawakkal kepada Allah. 

But the best thing is, sakit itu kafarah dosa. Banyak sangat dosa. T.T 
Sampaikan ada kawan cakap, "Kuat ye Ayu dengan ujian awak ni. It means that you are significant in Allah's eyes." :)

p/s : Summer Diarrhea makin tinggi sekarang sebab tengah musim summer. Dr Niranjan cakap, minum air banyak2, jangan makan luar selalu. Dan tawakkal kepada Allah itu jangan lupa ye. ^^





No comments: