Monday, June 5, 2017

Q&A USMKLE, India

Assalamualaikum wbt.
First, introduction.
I am Ayu, 2* y/o, 4th year of USMKLE student.
From Johor. 

Lately, I noticed some of you asked questions about USMKLE, and the comments has been posted like months/days ago. I am really2 sorry as I rarely open this blog (depends on my moods and time). So, any questions, can directly email me at s.rohayumn93@yahoo.com.

InshaAllah, I'll try to reply ASAP. :) 
And I'll try my best to help you.


Image result for usmkle


Thursday, May 18, 2017

Makbulkah Doaku?

Allah suka hamba-hambaNya yang berdoa.

Kerana apa manusia perlu berdoa? 
Kerana lemahnya seorang manusia itu, hatta jika Allah tak mengizinkan manusia itu untuk berjalan, maka manusia pun tak dapat berjalan. 
Semuanya atas izin Allah, atas kehendaknya.

Aku juga manusia yang lemah itu.
Seringkali aku terjatuh dalam ruang keinginan yang sama, dan aku berdoa benda yang sama, 
Berulang-ulang kali,
Walaupun aku tahu keinginan itu bukan yang terbaik untuk aku.
Tapi, 
Biasa lah manusia, 
Kadang hatinya hanya merasa puas apabila keinginannya tercapai.
Kadang hatinya meronta selagi hajatnya tidak dipenuhi.
Itu lah manusia. 
Yang jiwanya penuh kehendak, yang sentiasa tamak,
Sedangkan acapkali Allah memberitahu,

"...Dan boleh jadi kamu sukakan sesuatu, tetapi ia tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui."

Hari-hariku membuat aku berfikir,
Perlukah aku berdoa atas benda-benda yang tak pasti?
Berbaloikah aku berdoa untuk benda-benda yang mustahil?
Nah!
Kesalahan besar apabila aku berfikir begitu.
Di mana aku letakkan kebesaran Allah jika aku meragui kekuasaan-Nya?
Sedangkan api yang marak mampu menyelamatkan Nabi Ibrahim,
Sedangkan Nabi Isa diangkat ke langit saat baginda akan dibunuh,
Sedangkan Rasulullah saw terselamat dari jejak kaum musyrikin saat berlindung di gua Tsur.

Bukti apa lagi yang kita inginkan untuk kita yakin akan kekuasaan-Nya?
Ya, kita hanya manusia biasa untuk mendapat mukjizat seperti para Nabi.
Tapi lupakah kita pada kekuasaan Dia saat Dia membantu kita dalam kesusahan?
Lupakah kita pada Dia yang telah memberi nikmat dan rezeki yang banyak?
Lupakah kita pada Dia yang telah menarik kita dari terjatuh ke dalam lubang jahiliah?

Semoga kau dan aku tak pernah berhenti dan tak pernah jemu berdoa.
Serahkan padaNya dan redha.
Tak perlu ada kerisauan di hati,
Tak perlu ada riak sedih di wajah.
Semuanya pasti ada hikmah.
Aku pasti!



Image result for allah suka hambanya yang meminta


Saturday, March 11, 2017

Hamasah Yang Hilang

A : Tengah baca buku fikrah apa sekarang?
Me : Petunjuk Sepanjang Jalan. Ok ke?
A : Ok je.
Me : Awak rasa buku fikrah apa yang saya patut baca sekarang?
A : Ayu nak pasal apa?
Me : Untuk hamasah.
A : Hmm kalau macam tu, baca buku Hasan al-Banna atau buku ahli2 IM.

Senang sangat ke DnT kat India ni sampai kita perlukan bahan bacaan untuk naikkan hamasah kita? (Tanya diri sendiri). Atau kita ni cepat sangat give up dengan DnT sebab tu kita perlukan bacaan untuk naikkan semangat? 

Mungkin sebabnya ialah kedua-dua persoalan di atas. Cepat betul rasa down bila apa yang kita harapkan pada "anak-anak" macam tak menjadi. Salah aku ke? Ke sebab dosa-dosa aku? Jujur kadang-kadang rasa macam nak surrender. Maybe this isn't my 'profession'. Aku takde bakat lah nak buat kerja-kerja ni. Macam-macam benda terfikir.

Tapi, satu benda yang buat aku tersedar,

"Jika kau yakin Allah yang memegang hati, 
Kenapa kau perlu berserah diri."

Lembiknya diri ni. Rasullulah saw dulu berkali-kali ganda ujian yang menimpa semata-mata nak sampaikan islam. Kita terasa dgn anak2 sikit nak kecik hati, menangis, gurindam bagai. :D 

Teringat Dr. Fauziah pernah cakap, "Generasi sekarang kurang ketahanan. Tak lasak." 

Betul lah tu. Hati terluka sikit, terus lari. Hati terguris, terus berhenti. Tanpa kita fikir yang kita dah memutuskan usaha Rasulullah SAW. Tanpa kita teringat yang Allah akan gantikan kita dengan umat yang lebih baik. Umat yang far better than us. 

Tak kisah lah apa yang berlaku dalam DnT, yang penting kita (aku) kena kuatkan hati. Kuatkan hamasah. Kuatkan istiab. Kuatkan segala-galanya. Memang kadang-kadang kita kena ambil tahu kesusahan orang-orang sebelum ni nak tegakkan islam. Sebab masa tu baru kita tahu yang kesusahan yang kita alami sekarang, takde lah seteruk mereka.

Aku harap, aku tak hilang bila BFG nanti.
Dan aku harap, aku terus nak buat kerja-kerja ni.
Doakan aku.

"Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada" (57:4)




Hamasah : semangat.