Sunday, June 21, 2015

Allah nikmat terbesar.

"Apa nikmat yang paling dia dapat rasakan pagi ni?"

"Ketenangan"
"Iman dan islam"
"Dapat bangun semula"
"Allah"

"Kenapa Allah?"

"Saya rasa bersyukur ada Allah sebagai Tuhan saya. Sebab hanya kepada dia, saya ada tempat mengadu dan bercerita."



Pernah tak rasa satu dunia tidak memahami apa yang kita lakukan?
Pernah tak rasa tiada seorang pun yang faham apa yang sedang kita alami?
Pernah tak rasa semua orang menyalahkan kita tanpa cuba bertanya?

Bila aku dengar kisah di atas, aku malu. Sebab kadang-kadang kita letak pergantungan kita bukan kepada Allah, tapi pada manusia. Yang pertama kita cari bila sedih ialah manusia. Siapa Allah dalam hati kita? Betulkah kita ni hamba yang setia? 

Manusia boleh je cakap, "Aku rasa kau okay sekarang. Aku pergi tengok si polan dulu lah." Dari luaran, manusia memang mudah mentafsirkan keadaan kita. Tapi Allah, luar dan dalam, walaupun kita diam seribu bahasa, walaupun mulut terkunci dan hati menyimpan seribu cerita dan rahsia, Allah tahu dan Dia faham. Dan hanya pergantungan kepada Allah, hati kita tidak akan kecewa. Allah akan turunkan ketenangan dalam pelbagai cara. 

Sujud itu sendiri merupakan satu nikmat bagi kita. Masa tu lah, kita boleh mengadu segala-galanyanya kepada Allah (masa2 lain pun Allah tahu je). Jika saat tu hanya air mata yang mengalir, Allah tahu rahsia hati dan Dia takkan bocorkan kepada sesiapa. 

Allah. Kauthar terbesar. :)

****

"Aku bersyukur, walaupun support system aku jauh, tapi dengan adanya mereka, aku mampu bertahan. Dan aku tahu, Allah yang menggerakkan hati mereka untuk support aku. Alhamdulillah."