Sunday, November 30, 2014

Yang Namanya Sahabat

Aku confused la.

Confused? Kenapa?

Geng ramai. Tapi tak happy.

Kenapa?

Entah. Kadang-kadang aku tak tahu betul ke dorang anggap aku kawan. Ke aku just tempat untuk dorang bersuka ria. Faham ke?

Oooo fahamm..

Weh kau jangan buat nada macam tu boleh tak?

Hahaha

.....

Dulu, aku berkawan untuk ada geng. Geng pergi makan sama-sama, kelas sama-sama, masak sama-sama. Bila ada geng baru nampak daebak!

Tapi...
Benda tu tak lama. Bila ada orang lain, kau akan dilupakan. Sebab persahabatan tu bukan atas dasar iman. Kau bersahabat hanya untuk suka ria. 

Teringat seorang sahabat aku cakap,
"Kita semua dah besar. Komitmen manusia pun lain-lain. Semua dah ada pandangan sendiri. Kau kena sabar. Aku harap sangat kita dapat jumpa. Kalau tak dekat dunia, InshaAllah dekat syurga ok"

.....

Pada aku, satu syarat untuk kau berukhuwah fillah ni ialah IMAN.
Sebab dengan iman, datangnya ikhlas, Datangnya kasih sayang.
Mungkin aku tak jumpa lagi benda tu sekarang sebab iman aku sendiri belum teguh. Borderline pun tak sampai kot.

Tapi...
Bila aku imbas balik, Allah pernah anugerahkan aku sahabat-sahabat yang pada aku sangat... Subhanallah! Awesome! Bila aku leka, ada je yang tegur. Bila aku down, ada yang menaikkan aku. Dan sampai sekarang, walaupun  dorang jauh, dorang yang aku cari.

Mungkin masa tu kita belum kenal erti ukhuwah, tapi sekarang, aku rasa kita dah faham. Kan? Mungkin iman kita belum mantap, tapi Allah pertemukan kita untuk saling memantapkan antara satu sama lain. Aminn...

Semoga Allah membalas jasa budi baik kalian.

"Aku manusia jugak. Satu hari aku akan pergi. Jangan cakap masa tu kau takde kawan. Tak. Kau ada Allah. Ingat tu."





No comments: