Friday, December 5, 2014

Masalah Apa?

'Ada tak manusia yang takde masalah?'

'Mana ada. Sedangkan Rasulullah SAW pun ada masalah.'

'Tapi... Rasulullah lain...'

'Lain amendenye. Tak ingat eh bedah RM? (Raheeq Makhtum).'

'Ye ye aku tahu. Rasulullah SAW rasa nak terjun dari Bukit Uhud sebab wahyu turun lambat.'

'Haa tahu pun.'

'Tapi Rasulullah ada malaikat untuk ingatkan baginda.'

'Kau ni banyak sangat tapi lah. Memang kita takde malaikat. Tapi kita ada sahabat kan. Usrahmates. Cuma satu benda yang membezakan kita dengan Rasulullah SAW'

'Apa dia?'

'Jenis masalah. Rasulullah SAW sedih sebab wahyu dari Allah lambat. Kita? Sebab gaduh dengan kawan. Ada orang tak suka. Homework tak siap. Endblock fail. Nampak tak?'

'Fine, Aku malu.'

'Bukan kau je weh. Aku pun. Betapa selama ni aku sia-siakan kepala otak aku ni untuk fikir benda2 dunia je.'

'Boleh tak tolong aku?'

'InshaAllah kalau aku mampu.'

'Tolong bangunkan aku kalau aku jatuh. Tolong kuatkan aku bila aku lemah. Tolong ingatkan aku bila aku lupa. Boleh?'

'Subhanallah. InshaAllah boleh. Tapi kau kena tolong aku jugak tau.'



p/s : Allah Maha Mendengar. Dia dengar dan tahu segala isi hati. Dia tahu. Dia faham.



No comments: