Wednesday, November 26, 2014

Kita Mudah Lupa

Assalamualaikum wbt.

Kita ni manusia, mudah lupa. Kan? 


2013 : Windmill

"Apa nikmat terbesar yang awak dapat. Akak nak jawapan selain dari iman dan islam."

"Ketenangan."

"Kenapa?"

......

Dulu aku ada Cushing Syndrome. Lepas 1 tahun 1/2 bulan, baru dapat detect yang rupanya Cushing Syndrome. Itu pun lepas aku dah tak boleh berjalan sgt sebab sakit dekat knee joint & sakit belakang. (nearly osteoporosis). Tapi bukan tu yang aku kisah. Yang aku kisah ialah perasaan. Mood swing. Kadang2 menangis, berdebar2 (tachycardia), takut dengan diri sendiri etcs. Kadang2 rasa macam orang gila. Boleh katakan, sejak 2nd year dekat KMB, setiap minggu aku balik. Ibu ayah berulang alik dari johor-banting. 

Ada 1 incident, yang aku takkan lupa. (sebelum tah Cushing). Doktor cakap macam ada ketulan dekat ovary.

"Adik takut ke?"
"Tak lah. Adik nak sgt cepat baik. Tak kisah la kena buang uterus ke. Asalkan perasaan ni takde"

Dan kemudian ibu menangis. Katanya, 
"Adik, kalau boleh biar ibu yang tanggung sakit adik. Ibu taknak anak ibu yang kena. Ibu mintak maaf. Ibu tak dapat tolong banyak."

"Ibu, mana ada. Ibu selalu ada dengan adik. Cuma adk xnak ada ingatan pasal perasaan ni"

"Memori tu tak boleh lupa sebab kita manusia. Bukan komputer. Tapi yakinlah. 1 hari adk takkan terkesan dgn memori lama."

_________________________________________________________________________________

Dan sekarang.
Setahun lebih dah berlalu.
Yang aku tahu, aku dah jarang sekali ingat pasal perasaan dulu. 
Yang aku tahu, aku pernah sakit & pernah kena bedah.
Titik.

Betul kata ibu,
Allah takkan membiarkan derita selamanya.

Tapi, 
Satu benda yang aku takut.
Hilang rasa syukur dalam diri aku,
Dan lupa pada nikmat terbesar ni.

_________________________________________________________________________________

Ayah : Ayah tak de duit nak makan..
Aku : Yeke, adk nak balik malaysia sekarang jugak!
Ayah : Ya Allah, bagusnya kalau memang ada niat macam tu. Jangan jadik doktor nanti lupakan ayah & ibu. Pastu hantar kat rumah orang tua.
Aku : Naudzubillah.. Ayah janganlah cakap macam tu.

Dan ini.
Aku takut kalau satu hari..
Aku lupakan pengorbanan mereka.

Ye, aku takut aku LUPA.

T.T









No comments: