Friday, September 18, 2015

Menyentuh Hati

Kakak dulu pernah pesan, tujuan utama kita sentuh hati insan-insan di sekeliling kita ialah BUKAN untuk bawa mereka ke arah sesuatu jemaah dan BUKAN juga untuk kita mencapai tahap populariti. Tapi, tujuannya hanya satu. Iaitu untuk membawa mereka dan kita kepada Allah. Kerana itu lah kerja Rasulullah SAW.

Dulu masa sekolah menengah, menjadi kakak naqibah adalah satu kebanggaan. Ustazah akan tampal notis dan sesiapa yang hendak menjadi naqibah perlu menghadiri interview. Ingat lagi ketika itu di tingkatan 4, nak pergi interview tapi ada Kem Pandu Puteri dekat MRSM KT. So, aku tak dapat lah jadik naqibah. Kuikuikui. Baru ingat nak memenangi hati adik2 junior supaya dapat lah nanti hakak jadi Badan Wakil Pelajar. Di sebalik perancangan kita, perancangan Allah lebih hebat. Mungkin Allah tak nak barisan naqibah2 dicemari dengan orang yang tak bermatlamat jelas seperti aku, dan mungkin juga Allah ingin menyucikan niat aku semula.

Itu semua memori lalu. Masa hati masih kotor dengan lumpur. Terima kasih kepada guru2 MRSM Pontian yang telah mendidik aku. Ingat lagi dulu betapa aku 'rebel' sebab kena pakai stokin pergi prep malam. Sampai aku cakap 'Ni MRSM ke, MRSMA?' Hihi. Ustazah tak kasik zapin, kitorang zapin jugak. Fuhh.. Kental sungguh hati ustaz ustazah mendidik kami. :') 

Susah rupanya kerja menyentuh hati ni. Hasilnya bertahun-tahun kemudian baru nampak. Setiap kali pergi maktab, aku rindu nak jumpa ustazah2 dan cikgu2 yang banyak membetulkan perangai kami dan wayar2 yang longgar dalam kepala ni. :p 

Berkat kesabaran mereka, kami menjadi insan. InshaAllah. :)

Kadang-kadang aku terfikir, apa yang menjadi kekuatan guru2, ustaz ustazah, para murobbi? Adakala mereka dibenci, adakala mereka disakiti. Apa yang membuatkan mereka masih meneruskan kerja dakwah? Kadang-kadang aku sendiri yang penat melihat. Rupa-rupanya, sumber kekuatan mereka hanya satu. Allah dan Rasulullah SAW. Rasulullah SAW pun lagi teruk kena kecam masa berdakwah. Sedih-sedih kita tu mungkin 1 per 10000 dari apa yang Rasulullah SAW rasa.

Kemon lah, kerja ni takde pun orang bagi duit, tabur bunga ros atas red karpet atau dilambung atau dijulang tinggi ke langit. Tapi kerja ni memberi satu kepuasan bahawa kita lakukan semua ini adalah kerana Allah dan RasulNya.

Buat mereka yang pernah menyentuh hati ini, jazakunallahu khairan katheera. :) 
Kita jumpa dekat syurga nanti.

Assalamualaikum :)




No comments: