Saturday, September 26, 2015

Hari Raya Korban

Alhamdulillah semalam (25 Sept), kami di Belgaum baru je raya ^^

Dalam seronok kita beraya, jangan lupa apa sebenarnya yang Allah ingin sampaikan melalui peristiwa Nabi Ibrahim AS dan Nabi Ismail AS.

Masa Nabi Ibrahim AS nak sembelih Nabi Ismail, arasy Allah bergegar. Kenapa? Kerana semua malaikat ketika itu sujud kepada Allah. Benarlah, Allah Maha Mengetahui segalanya. Sebelum ni malaikat ada bertanyakan kepada Allah mengapa ingin diciptakan manusia yang akan menumpahkan darah? Tapi Allah menjawab sesungguhnya Allah lebih mengetahui segala sesuatu (2:30)

Kalau nak dibandingkan dengan malaikat, yang sentiasa beribadah kepada Allah, nescaya manusia banyak kekurangannya. Tapi dalam kisah ni, seorang manusia, yang tidak pernah melihat Allah swt, yang mempunyai hawa nafsu, yang imannya kadang naik kadang turun, sangat mematuhi perintah Allah swt. Sebab tu lah, seorang manusia yang beriman, darjatnya lebih tinggi dari malaikat. <3 p="">
Kerana besarnya cinta Nabi Ibrahim kepada Allah swt, Nabi Ibrahim mematuhi perintah Allah untuk menyembelih Nabi Ismail. Namun Allah telah menggantikannya dengan kambing. Jadi, untuk manusia biasa seperti kita, yang ingin memiliki cinta Allah yang sangat luas, apa yang ingin kita korbankan? Apa yang ingin kita korbankan demi meraih cinta Allah? Apa yang dapat menjadi bukti yang kita sangat mencintai-Nya?



No comments: