Thursday, April 14, 2016

Long Case Teach Me About...

2.30 pm.

"Group 4, ready."

Lambat 45 minit dari waktu yang ditetapkan. Tak sabar nak habis long case awal. Debaran pun dah semakin kurang. Relax. Chill. Rigor. Eh :p

Lepas beratur ikut Roll Number, kena lucky draw pulak untuk tentukan kita dapat department apa. Ada 4 department.

1 = Medicine (M)
2 = Orthopedic (O)
3 = Obstetric (G)
4 = Surgery (S)

Sejujurnya, aku mengharapkan dapat Surgery atau Obstetric. Sebab rasa lebih prepare. Tapi dalam masa yang sama berdoa supaya Allah bagi yang terbaik. Kadang-kadang apa yang kita mintak dari Allah, bukan yang baik untuk kita. Tapi apa yang Allah bagi, itu lah yang terbaik. So, lepas lucky draw, aku dapat M3! Medicine dept bed 3. Ohh nooo! Alamakkk! Muka memang cuak sangat. Kawan yang dapat medicine pun cuak. Tapi untuk menenangkan diri masing-masing, dia tepuk2 belakang aku sambil cakap, "Takpe yu. Medicine memang susah. Tapi inshaAllah senang dapat markah." Ok. InshaAllah. Takpe ayu. This is the BEST from Allah.

Bila masuk, greet patient. Dan.... Patient taknak cooperate. T.T Pesakit jantung. Maybe dia penat sebab asyik kena examine je dari tengah hari. Translator lambat sampai. Patient pula cakap takde apa2 chief complaint. Just datang utk surgery. Chest pain, sweating & any symptoms for CVS problem dia takde. Nak tulis apa niii dkt case sheet? Ok takpe. Try to keep calm. Alhamdulillah translator sangat membantu. May Allah gives you His greatest blessing.

Tengah syok buat history taking, tiba2 staff cakap, 5 minutes left. Whatt.?? Baru 30 minit. Alamak examination tak start lagi. History baru sampai Family History. Xpe la. Letak pen. Start buat examination. (Masa exam kami dipendekkan T.T)

And directly on that moment, baru tersedar yang examination untuk CVS tak banyak pun. Inspection, Palpation, Auscultation. Masa tu rasa mcm nak sujud terus. Bersyukur nya. Now i know. Betul. This is the best for me. Alhamdulillah. And within 5 minutes tu, alhamdulillah sempat buat examination yang penting. At least i got something to present to the lecturers. :) 

Bila lecturers datang, dapat seorang lecturer yang sangat baik. Pernah cakap kat kawan. "Bestnya kalau Dr. Walvekar yang jd examiner." Just a simple thought and Allah granted my dua. :') . Rasa nak nangis terharu lagi. And the rest, let it be history. :)





Kesimpulannya,

I know I haven't done perfectly neither I gave all out for this Long Case examination. History pun banyak compang camping. Examination ada je yang tertinggal. Soalan pun ada je yang tergagap2 jawab, terkebil2 mata, senyum2 kambing tengok lecturer. Hehe. Tapi, I didn't think that was a big problem since Allah helped me A LOT along the examination. Ketenangan.

Few days before exam, rasa sedikit distracted. Group batchmates kat Whatsapp mula rancak share info itu ini. Sedangkan diri ni rasa banyaknyeeee tak study. Plus, takde study group untuk long case ni. Tengok orang lain, selalu pergi hospital, study group pagi petang siang malam. But me? 

Lepas tu tersedar yang.... selama ni aku tersalah pandang. Terlalu pandang usaha. Kalau banyak study, Allah bagi tiptop. Kalau kurang, habis lah kau.... Tapi, lupa ke kita siapa yang tentukan semuanya. Sunnatullah memang, siapa yang berusaha, Allah akan bagi. Even dalam surah an-Najm pun Allah cakap mcm tu. Tapi, jangan sampai kita terlalu memandang usaha sampaikan kita lupa kuasa Allah. Kita lupa ada kuasa ghaib yang sedang menyusun perkara terbaik untuk kita.

Dan kadang-kadang, Allah permudahkan urusan kita bukannya sebab usaha2 kita je. Mungkin juga Allah permudahkan urusan kita sebab kita pernah mudahkan urusan orang lain. Mungkin juga dari doa-doa ibu bapa, kawan2, dan doa orang2 yang pernah kita tolong suatu masa dahulu. Exam week betul2 mengajar aku sanggup tak korbankan sedikit masa untuk menolong kawan2 yang dalam kesusahan. Mungkin kita terlalu fikir kan exam, tapi pegang suatu benda (note for myself too), yang kalau kita tolong orang, Allah akan tolong kita pulak. Kalau kita korbankan sesuatu, Allah akan bagi hadiah. InshaAllah.


Katakanlah, "Sungguh, Tuhanku melapangkan rezeki dan membatasinya bagi siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya." Dan apa saja yang kamu infakkan, 
Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi Rezeki yang terbaik.
(34:39)



2 comments: