Monday, July 29, 2013

SPM : exam result teruk!! apa nak buat??

Assalamualaikum wbt.
Post kali ini ditujukan buat semua yang menghadapi exam dan khususnya untuk lepasan SPM.
OK, saya nak share sesuatu,
jika kita menghadapi situasi ini : keputusan exam tak sampai dengan target kita,
of course kita akan sedih kan?
tapi jangan sedih lama-lama.
KENAPA??
sebab umat islam tak boleh futur selamanya.
dan yakinlah sebenarnya Allah nak tolong kita.
THAT'S NOT THE END OF YOUR LIFE. :)

sebelum ini, semasa SPM di MRSM Pontian, pemikiran saya hanya tertumpu pada 3 bidang kerja sahaja iaitu doktor, engineer dan accountant. dan saya memilih untuk mengambil bidang perubatan. Alhamdulillah Allah mengizinkan dan saya dapat melanjutkan pelajaran di KMB (sekarang tengah tunggu akan ke India/ local. doakan saya ). namun begitu, langit tak selalunya cerah. keputusan semester saya tidaklah tip top (ditambah pula dgn tahap kesihatan yang teruk) manakala rakan-rakan saya yang dahulunya sedih dengan keputusan SPM mereka, kini gembira dengan kehidupan mereka di universiti. Selepas matrik, ada yang sambung Sains Forensik, Sains Komputer, Nursing, Military, Lawyer, etc.

Jadi adik2 atau semua yang bakal dan telah menghadapi peperiksaan, sentiasa berfikiran POSITIF kerana itu adalah kunci kejayaan. bersangka baik pada Allah.. yakinlah, dengan ujianNya, kita akan menjadi lebih kuat. :) sentiasa berfikiran panjang untuk mencari peluang pelajaran yang ada. 



No comments: