Tuesday, July 30, 2013

perbezaan interview dgn orang Malaysia vs omputeh

Assalamualaikum wbt.
Hola Holi. Hari ni saya nak cerita siket la pasal pengalaman saya interview dari kecik sampai besar panjang.

Ok, hari ni saya akan ceritakan perbezaan bila kita interview dengan orang kita dgn omputeh.

Kalau dengan orang Malaysia, kita diajar untuk menunjukkan kredibiliti kita. lagi2 kalau budak MRSM, i'm sure lah u olls semua diajar oleh kaunselor macam mana nak interview especially MOCK interview kan kan? seperti biasa, kalau dgn orang kita, kita kena duduk tegak, macam gmbar kat bawah ni. kena cakap dengan penuh keyakinan. 

kalau dengan omputeh pulak, korang memang kena duduk macam ni jugak, tapi omputeh ni more friendly la. kalau dia soal, kita kena jawab with the friendly way. macam gelak2 dgn dorang. pada saya, bila interview dgn dorg ni (Irish), sangat Chillax.(chill + relax) kitorang boleh la gelak2.. tapi takde lah gelak terbahak-bahak. still gelak sopan. :p

tapi ada je interview best dengan orang kita sendiri. i'm trying to avoid generalization. ini hanya lah pengalaman saya sepangjang menghadapi interview. maybe others have different experiences ;)

ok happy reading :D

in coming :
MOCK interview MRSM
MARA's interview
MOCK interview KMB
Placements interviews


No comments: