Sunday, March 23, 2014

Treasure the HIKMAH

Dalam dunia ni, banyak benda yang terjadi. Ada benda yang baik. Ada benda yang buruk. Yang kadang-kadang kita buntu kenapa Allah bagi semua tu kat kita.

Jika kita teliti semula surah al-Kahfi, terdapat banyak fitnah dunia. Salah satunya ialah fitnah ILMU. Fitnah ini diceritakan dalam kisah Nabi Khidir dan Nabi Musa. Ketika Nabi Musa AS teringin sangat untuk mengikuti Nabi Khidir, Nabi Khidir berkata "aku yakin engkau tidak akan bersabar dengan aku". Tapi apa yang Nabi Musa cakap? "Sesungguhnya engkau akan mendapati aku orang-orang yang sabar". Jadi Nabi Musa pun ikut perjalanan Nabi Khidir dengan syarat Nabi Musa tak boleh bertanya apa-apa. 

Tapi sepanjang perjalanan, Nabi Musa selalu bertanya kepada Nabi Khidir tentang mengapa Nabi Khidir melakukan perbuatan itu. Sampailah satu masa, Nabi Khidir cakap, "Di sinilah titik perpisahan engkau dan aku". Dan ketika itu Nabi Khidir menjelaskan semua perbuatannya kepada Nabi Musa.

Sebenarnya kisah ini juga berlaku dalam diri kita. Setiap yang terjadi kepada kita ada hikmahnya. Seperti Nabi Musa, selepas beberapa perjalanan, Nabi Musa mengetahui hikmahnya. Jadi untuk kita mengetahui sesuatu hikmah itu, kita haruslah mencari dan mencari. TREASURE THEM. Kerana hikmah perlu dicari. Jangan sampai kita malas dan tidak mencari, akhirnya kita sampai kepada titik perpisahan itu, di mana kita tak dapat apa-apa. Dan rugi apabila kita tidak dapat mengambil pelajaran atas apa yang berlaku. 



No comments: